Nieuws

ABC zwemles

Verandering!

In januari 2018 zijn wij een samenwerking aan gegaan met Daan en Leone Hamaker. Twee professionals in de Zwembadbranche op het gebied van zwemlessen. Zij helpen onze instructeurs een nieuw zwemlesplan te schrijven middels methodieken van deze tijd.

Nieuwe visie

Waar staan onze instructeurs nu voor? Welke kernwaarden vind de SBAB belangrijk?

  • Veiligheid
  • Veilig gevoel
  • Plezier
  • Zwemles op je eigen niveau
  • Les arbeid

Deze vijf voorwaarden zijn gekozen door het team instructeurs en hiermee zijn zij aan de slag gegaan voor een verbeterde zwemles strategie.

Nieuwe badindeling

Het bad en de niveau eisen krijgen na de zomervakantie een andere indeling.

  • Niveau 1 (ondiep) kernwaardes: drijven en watervrij
  • Niveau 2 (ondiep) kernwaardes: enkelvoudige rugslag & borstcrawl techniek
  • Niveau 3 (ondiep) kernwaardes: schoolslag & rugcrawl techniek
  • Niveau 4 (diep) kernwaardes: Conditie

De nieuwe kernwaardes betekenen niet dat andere onderdelen niet meer aan bod komen en de lessen meer eentonig worden. Zeker niet. Het moet wel zorgen dat kinderen met meer plezier en een veiliger gevoel de zwemlessen kunnen volgen. Volgens de specialisten Daan en Leone zullen kinderen welke meer plezier ervaren in de zwemlessen ook sneller voortgang laten zien.

Heeft u nog specifieke vragen over de wijzigingen, vraag dit dan aan de dag coordinator op de kant of mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

  
Nationaal Raad Zwemveiligheid
Zwem-ABC
Het Zwem-ABC bestaat uit drie Nationale Zwemdiploma's: A, B en C. Het Zwem-ABC is inhoudelijk gericht op het jonge kind. De zwemdiploma's A en B zijn waardevolle tussenstapjes, maar wie het zwemdiploma C op zak heeft is een echte vriend van het water geworden. Die kan zich dan goed redden in moderne zwembaden en bij activiteiten in, op en aan het water.
 
De eerste reeks zwemlessen
Bij het Zwem-ABC wordt in het begin veel aandacht besteed aan het watervrij maken van kinderen. Dit is een hele belangrijke periode. Hierin wordt de basis gelegd voor het leren zwemmen. Kinderen leren drijven op de borst en rug, te water gaan en er uit klimmen, draaien van borst naar rug naar borst, onder water gaan, onder water kijken en zoeken. Deze zaken zorgen ervoor dat kinderen het water leren kennen en zich er prettig in gaan voelen. Veel oefeningen worden in spelvorm aangeboden, omdat dat voor jonge kinderen de beste manier is om iets te leren. Denk dus niet dat het kind alleen maar speelt in het water. Ieder spel heeft een bedoeling. Na deze periode van watervrij maken is het tijd voor de volgende fase: de zwemslagen.
 
Zwemslagen en nog meer vaardigheden
Bij het Zwem-ABC leren kinderen vanaf het begin vier zwemslagen: enkelvoudige rugslag, schoolslag, borstcrawl en rugcrawl. Deze laatste twee zijn kennismakingsslagen en worden bij ieder diploma moeilijker. Behalve aan de zwemslagen blijft ook aandacht besteed worden aan allerlei oefeningen in diep water, zoals verschillende manieren van in het water gaan, onder water zwemmen, klimmen en klauteren op een vlot en op de kant en naar de bodem gaan.
 
Zwemveiligheid
Bij het Zwem-ABC ligt een belangrijk accent op het veilig zijn in het water. Al vanaf de eerste zwemlessen wordt hieraan aandacht besteed. Er wordt geoefend met vallen en opstaan, in het water springen en uit het water klimmen. Ook met kleren aan in het water zijn komt regelmatig tijdens de lessen aan de orde.

Voor de exacte diploma-eisen verwijzen wij u naar de website van de NRZ: https://www.nrz-nl.nl/
 
Website voor ouders
www.nrz-nl.nl is de website voor de zwembranche van het Nationaal Raad Zwemveiligheid. Er is ook een speciale website voor ouders: www.allesoverzwemles.nl 

 

 

 

 

SBAB - Stichting Beheer Accommodaties Bodegraven-Reeuwijk